Voor Duitsland alleen schatten de vakmensen dat men jaarlijks 230 miljoen € aan koelsmeermiddelen
voor de metaalbewerking zou kunnen uitsparen. De rekening is als volgt: koelsmeermiddelen in de
productie verhogen enerzijds de productiviteit maar veroorzaken anderzijds problemen bij de afvoer,
als afvalstof en gezondheidsrisico’s voor de werknemers. Bovendien moeten de koelsmeermiddelen
gekocht en op veilige plaatsen gestockeerd worden en na gebruik als speciaal afval afgevoerd worden.
Dit alles kost de ondernemers veel geld maar ook de reiniging van de afgewerkte onderdelen voor soms
ingewikkelde wasprocessen. Onderzoek bij autofabrikanten wees uit dat het aandeel koelsmeermiddelen
in de fabricatiekosten naargelang de ligging en het standoord tussen 2 en 16% kan bedragen volgens de
berekening van prof.-ing. Dr. Franz Tikal, directeur van het instituut voor productietechnieken en logistiek
aan de universiteit van Kassel/Duitsland. Alleen daardoor wordt duidelijk dat bij de koelsmeermiddelen een
groot spaarpotentieel mogelijk is. Statistieken van het “Bundesamt für Wirtschaft” (bondsambt voor economie)
uit 1999 hebben uitgewezen dat alleen voor Duitsland een spaarsom van 230 miljoen euro mogelijk zou zijn
wanneer alle bedrijven zouden overgaan naar “minimum quantity lubrication”.